دانش و فناوری

هند می‌خواهد اولین فضانورد خود را تا سال 2040 به ماه بفرستد

نخست‌وزیر هند از وزارت فضایی خود خواسته است که تا سال 2035 ایستگاه فضایی بومی این کشور به نام «ایستگاه بهارتیا آنتاریکسا» (Bhartiya Antariksha) به‌معنای «ایستگاه فضایی هند» را راه‌اندازی کند و پنج سال بعد اولین فضانورد هندی را به ماه بفرستد.

در ابتدا، هند قصد داشت در سال 2022 ایستگاه فضایی خود را داشته باشد. این ایستگاه فضایی قرار بود توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اداره شود. بااین‌وجود، این طرح به‌دلیل بروز برخی مسائل فنی و همه‌گیری کرونا با مشکلاتی روبه‌رو شد و به تعویق افتاد.

هند به‌صورت جدی‌تری فعالیت‌های فضایی خود را دنبال می‌کند

دپارتمان فضایی هند، نقشه راهی برای سفر به ماه و اکتشافات فضایی تهیه خواهد کرد که شامل توسعه نسل بعدی سامانه پرتاب و سفرهای فضایی می‌شود. ساخت سکوی پرتاب جدید، ساخت آزمایشگاه‌های سفر انسان به ماه و فناوری‌های مرتبط در این زمینه ازجمله فعالیت‌هایی است که این کشور روی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

انتظار می‌رود هند پیشرفت مأموریت فضایی «گاگانیان» مرتبط با ایستگاه فضایی را به‌صورت جدی‌تری ارزیابی کند. این پروژه که انتظار می‌رود در سال 2025 به‌سمت اجرایی‌شدن حرکت کند، قصد دارد سه خدمه را به مدت سه روز به مداری در فاصله 250 مایلی (400 کیلومتری) بفرستد. اولین پرواز نمایشی Crew Escape System Test Vehicle برای این هفته برنامه‌ریزی شده است.

دولت هند اعلام کرده که حدود 20 آزمایش اصلی به‌عنوان بخشی از این برنامه، درنظر گرفته شده است که شامل سه مأموریت بدون سرنشین می‌شود.

بی‌شک چنین برنامه‌هایی می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای هند در حوزه فضانوردی ایجاد کند. همچنین راه را برای حضور برخی شرکت‌های خصوصی در حوزه فضا در این کشور باز می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا